تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/11/24 - 11:05
کد خبر: 496433

نگاهی بر بیانیه‌ انتخاباتی‌ ۱۱۰ فعال‌ سیاسی‌ اصلاح‌طلب؛

تحریم انتخابات، ابزار کارآمدی نیست/ تلاش اصلاح‌طلبان برای تشکیل اقلیت موثر در مجلس

تحریم انتخابات، ابزار کارآمدی نیست/ تلاش اصلاح‌طلبان برای تشکیل اقلیت موثر در مجلس

در بخشی از این بیانیه آمده است: اکنون که تشکیل اکثریت اصلاح گر در مجلس دست نیافتنی شده است، همچنان می توان برای تشکیل یک اقلیت خوب و مؤثر تلاش کرد. 

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب به رغم برخی انتقادها به روند بررسی صلاحیت‌ها، با صدور بیانیه‌ای بر مشارکت در انتخابات تأکید کردند. چند روز پیش راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات منتشر شد، در این بیانیه که رویکردی به شدت رادیکال داشت، افراطیون اصلاح طلب سازوکارهای انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال برده و انتخابات آتی را انتخاباتی فاقد معنا و نمایشی و غیررقابتی عنوان کردند.

شروط گزاف و فراقانونی ای که این طیف از اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات بیان کرده بودند عمال معنایی جز تحریم انتخابات نداشت. با این حال اما گروه های معتدل تر اصلاح طلب با وجود انتقاداتی که به روند بررسی صلاحیت ها داشتند، بر مشارکت در انتخابات تأکید کردند. از جمله حزب کارگزاران سازندگی که به عنوان یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین احزاب این جبهه بر حضور در انتخابات تحت هر شرایطی تأکید کرده بود.

در مسیر ائتلاف های گسترده ملی

احزاب دیگری نظیر اعتدال و توسعه نیز بر مشارکت در انتخابات تأکید کرده بودند. اخبار منتشر شده از اردوگاه اصلاحات حکایت از این دارد که قرار است فهرستی از افراد اصلاح طلب ذیل نام علی مطهری به مردم معرفی شود110. نفر از فعالین سیاسی اصلاح طلب به رغم برخی انتقادها به روند بررسی صلاحیت ها، با صدوربیانیه ای بر مشارکت در انتخابات تأکید کردند.در بخشی از این بیانیه آمده است: نیروهای سیاسی و مدنی مردم سالار باید از سطح توصیف مسائل و بحران ها، صدور بیانیه و آرزواندیشی سیاسی، فهرست کردن آرمان های جذاب و  تحقق دفعی‌شان فراتر بروند.

سودای ناممکن این نیروها باید با ایجاد ائتلاف های گسترده ملی، مانع عقب روی های کنونی شوند و برای تحقق عملی و تدریجی اهدافشان زمینه سازی کنند و در انتخاب راهبردها علاوه بر هدف اندیشی، مسیراندیش هم باشند. انحصارشکنی، هم در نامزدها و هم در رای دهندگان و هم در منتخبان  انتخابات، هدفی است که مستلزم مداخله فعالانه و روزنه گشای مصلحان است و با صدور بیانیه و کناره گیری از میدان انتخابات حاصل نمی شود. ده ها سال تجربه انتخاباتی در ایران و جوامع دیگر شاهد است که تحریم و عدم شرکت در انتخابات ابزار کارآمدی برای نیل به انتخابات آزاد نیست و در اغلب موارد به بسته تر شدن قوانین و رویه های انتخاباتی می انجامد.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است که: وضعیت پایگاه اجتماعی نیروهای سیاسی نیز بیش از این که ناشی از شرکت یا عدم شرکت در انتخابات باشد، به عملکرد سال های پیش از انتخابات و کارنامه پسا انتخاباتی شان بستگی دارد این که در صورت پیروزی چه دستاوردهایی می سازند و با چه کیفیتی نمایندگانشان را رصد و تغذیه می کنندو در صورت شکست، چقدر تا انتخابات بعدی به ظرفیت افزایی گفتمانی و تشکیلاتی می پردازند.

محبوبیت و پایه اجتماعی ده‌ها میلیونی قابل اتکا برای نیروهای اصلاح گر، وابسته به ساختن ظرفیت برای تحقق دستاوردهای عملی ای خواهد بود که زندگی ایرانیان و گروه های اجتماعی بزرگی که نمایندگی شان را هدف می گیرند بهتر کند و این مهم با رادیکال شدن گفتمان و صدور بیانیه حاصل نمی شود؛ چنان که در طول سال گذشته این اتفاق رخ نداد.

110 فعال سیاسی اصلاح طلب در این بیانیه اعلام کرده اند: درست به همان دلایلی که با نوعی آرمان گرایی واقع نگرانه از مشارکت و کنش‌گری فردی و جمعی در هیچیک از این میدان ها کناره نمی گیریم و علی رغم همه محدودیت ها در همه این میدان ها برای مقاومت در برابر پیشروی انحصارگرایان و تمهید شرایط گشایش پایدار و ائتلاف سازی‌بهره می‌بریم؛ در میدان انتخابات هم از حق رأی مان که فراگیر شدنش محصول 120 سال مجاهدت ملی ایرانیان است به آسانی نمی گذریم و از همین، حق رأی فراگیر برای استیفای تدریجی، حق نامزدی فراگیر بهره می گیریم.

تشکیل یک اقلیت مؤثر

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اکنون که تشکیل اکثریت اصلاح گر در مجلس دست نیافتنی شده است، همچنان می توان برای تشکیل یک اقلیت خوب و مؤثر تلاش کرد.  اقلیت های خوب، هم در تاریخ پارلمان ایران و هم در تجربه سایر جوامع توانسته اند نخست از شدت آسیب های تصمیم های نامطلوب در مجلس و میزان سیاست ها و نهادهای بد بکاهند، دوم نقش تعیین کننده در برخی مصوبات کارساز و تمهید سیاست ها و نهادهای خوب، و زمینه سازی اصلاحات ریشه ای ایفا کنند، سوم صدای عقلانیت و کارآمدی و شهروندان محذوف شوند و چهارم راهی باز کنند و زمینه ساز گشایش های پسا انتخاباتی و تشکیل اکثریت های مؤثر در انتخابات های بعدی شوند.

حق رأی ما و داشتن هر تعداد ولو در حد اقلیتی کوچک نماینده زندگی دوست و توسعه گرا از جمله این امکانات است که نباید آن را واگذار کرد. در این بیانیه تاکید شده است: در حالی که می دانیم و تجربه کرده ایم که کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدیدها علیه ایران و تحریم ها علیه ایرانیان می انجامد، دغدغه مندان ایران نمی توانند به وضعیت منطقه و شرایط بین المللی بی تفاوت باشند؛ به ویژه در جهانی که حتی نسل کشی و پاک سازی قومی وحشیانه فلسطینیان با انواع جنایات جنگی رژیم آپارتاید و اسرائیل نیز عمال با مانع مؤثری در سطح  اشغال گر جهانی مواجه نمی شود و امنیتی سازی ایران و ائتلاف های وسیع علیه ایران و مخاطرات ملی بزرگ در آینده کوتاه مدت می تواند تشدید شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top